Home » » Kelebihan Hari Jumat Dalam Islam

Kelebihan Hari Jumat Dalam Islam

Kelebihan Hari Jumat Dalam Islam -
Kelebihan Hari Jumat Dalam Islam Hari Jumat Merupakan Hari IStimewa Bagi Agama Islam Dan Bagi Teman Teman Jangan Lupa Bersedekah Di Hari Jumat. Seperti Apa Sih Kelebihan Hari Jumat Berikut Bocorannya

1. Hari berlakunya Kiamat
Dalam suatu riwayat Muslim,Rasulullah S.A.W bersabda:
“Pada hari Jumaat juga Kiamat akan berlaku.Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.”
Dalam Hadis lain, Rasulullah S.A.W bersabda:
“Hari Yang Dijanjikan ialah Hari Kiamat. Hari yang disaksikan ialah Hari Arafah, dan Hari Yang Menyaksikan ialah Hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.”
Dalam Hadis di atas jelas sekali bahawa Hari Jumaat merupakan penghulu segala hari dan merupakan hari yang dijanjikan iaitu Hari Kiamat.

2. Nabi Adam Diciptakan dan Baginda Juga Disingkirkan Dari Syurga.
Hari ini nabi Adam a.s diciptakan, dan hari ini jugalah beliau diturunkan daripada Syurga.Daripada Abu Hurairah R.A katanyam Rasulullah S.A.W bersabda,:
“Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam A.S diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari Syurga.”

3.Penghulu Segala Hari
Jumaat ini adalah harii yang sangat-sangat istimewa kerana Islam meletakkan Jumaat itu ketua kepada hari-hari yang lain. Dalam suatu hadis Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud:
“Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul Aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik-baik hari).”

4.Selamat Dari Fitnah Kubur Bagi Yang Mati Pada Hari Jumaat.
Menurut Rasulullah S.A.W:
“Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah daripada fitnah kubur.

5. Kebaikan Dengan Memotong Kuku.
Ibnu Masud berkata,”sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat. Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.” 6.Makbulnya Doa Di Antara Dua Khutbah
“Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba mukmin apabila meminta kepada Allah S.W.T sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah Melindunginya daripada kejahatan.”

Related Post:

gucil

Stats

Statistik
Stats Berita Hot
My Ping in TotalPing.com
DMCA.com
beritahotnews's
 
Copyright © 2013. Berita Hot News - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger